Plugin ontwikkeling

MeshCore plugin ontwikkeling

Bouw custom modules en breid MeshCore functionaliteit uit met eigen plugins

Wat is MeshCore plugin ontwikkeling?

MeshCore heeft een modulaire plugin architectuur waarmee ontwikkelaars de functionaliteit van het mesh-netwerk kunnen uitbreiden zonder de core firmware te wijzigen. Met plugins kun je custom features toevoegen zoals sensoren integreren, data loggen, externe API's aanspreken en meer.

De plugin API biedt hooks in de firmware lifecycle waarmee je kunt reageren op events zoals berichten ontvangen, nodes detecteren, telemetrie updates en routing beslissingen. Dit maakt MeshCore extreem flexibel voor specifieke use cases.

Of je nu een weerstation wilt koppelen, een automatische noodmelding systeem wilt bouwen of custom visualisaties wilt maken - met MeshCore plugins is het mogelijk. Deze gids laat zien hoe je aan de slag gaat met plugin ontwikkeling.

Plugin architectuur overzicht

MeshCore plugins zijn gebaseerd op een event-driven architectuur met duidelijk gedefinieerde interfaces

Plugin manifest

Elk plugin begint met een manifest bestand dat metadata en capabilities definieert:

plugin.json met naam, versie, auteur en dependencies

Event handlers

Plugins registreren handlers voor specifieke events in de mesh:

onMessageReceived(), onNodeDetected(), onRouteUpdated()

State management

Plugins kunnen persistente state opslaan in de firmware:

plugin.setState(), plugin.getState(), automatic persistence

API integratie

Toegang tot MeshCore core functionaliteit via plugin API:

sendMessage(), getNodes(), getRoutes(), getTelemetry()

Plugin ontwikkeling stap voor stap

Van opzetten development environment tot deployen van je eerste plugin

1

Stap 1: Development environment opzetten

Clone de MeshCore repository en setup de build tools:

git clone https://github.com/meshcore/meshcore-firmware.git
cd meshcore-firmware
git submodule update --init --recursive
pip install platformio
pio run
2

Stap 2: Plugin skeleton aanmaken

Maak een nieuwe plugin folder met de basis bestanden:

mkdir -p src/plugins/myPlugin
touch src/plugins/myPlugin/plugin.json
touch src/plugins/myPlugin/myPlugin.h
touch src/plugins/myPlugin/myPlugin.cpp
3

Stap 3: Plugin manifest configureren

Definieer je plugin metadata in plugin.json:

{\n "name": "MyPlugin",\n "version": "1.0.0",\n "author": "Your Name",\n "description": "Custom plugin",\n "dependencies": ["core", "radio"],\n "capabilities": ["messaging", "telemetry"]\n}
4

Stap 4: Plugin logica implementeren

Schrijf je plugin code in C++ en implementeer de event handlers die je nodig hebt. Registreer callbacks voor events zoals berichten ontvangen, nodes detecteren of telemetrie updates.

5

Stap 5: Build en test

Compileer de firmware met je plugin en flash naar een test device. Test je functionaliteit grondig en debug eventuele issues met serial monitor.

Voorbeeld: temperatuur sensor plugin

Een simpele plugin die een DHT22 sensor uitleest en temperatuur via mesh verstuurt

#include "myPlugin.h"\n#include <DHT.h>\n\n#define DHT_PIN 4\n#define DHT_TYPE DHT22\nDHT dht(DHT_PIN, DHT_TYPE);\n\nvoid MyPlugin::init() {\n dht.begin();\n Log.info("MyPlugin initialized");\n}\n\nvoid MyPlugin::loop() {\n static unsigned long lastRead = 0;\n if (millis() - lastRead > 60000) { // Elke minuut\n float temp = dht.readTemperature();\n float humidity = dht.readHumidity();\n \n if (!isnan(temp) && !isnan(humidity)) {\n String payload = "T:" + String(temp, 1) + "°C H:" + String(humidity, 1) + "%";\n meshcore.sendMessage(payload, BROADCAST_ADDR);\n Log.info("Sent: " + payload);\n }\n lastRead = millis();\n }\n}\n\nvoid MyPlugin::onMessageReceived(MeshMessage* msg) {\n if (msg->payload.startsWith("TEMP_REQUEST")) {\n float temp = dht.readTemperature();\n meshcore.sendMessage("T:" + String(temp, 1) + "°C", msg->sender);\n }\n}

Hoe werkt dit?

Deze plugin leest elke minuut temperatuur en luchtvochtigheid van een DHT22 sensor en broadcast dit via het mesh-netwerk. Ook reageert het op "TEMP_REQUEST" berichten door direct een temperatuur meting terug te sturen naar de aanvrager.

Populaire plugin types

🌡️

Sensor integratie

Koppel externe sensoren (temperatuur, GPS, luchtdruk) en verstuur data via mesh

📊

Data logging

Log mesh events naar SD kaart of externe database voor analyse

🔔

Notificatie systemen

Stuur automatische alerts gebaseerd op mesh events of sensor waarden

🗺️

Mapping plugins

Visualiseer netwerk topologie, node posities en signal strength

🔌

Protocol bridges

Verbind MeshCore met andere netwerken (WiFi, LoRaWAN, MQTT)

🤖

Automatisering

Bouw bots die automatisch reageren op berichten of events

Best practices voor plugin ontwikkeling

Volg deze richtlijnen om stabiele en performante plugins te bouwen

  • Houd plugins klein en gefocust - Een plugin moet één ding goed doen, niet alles tegelijk

  • Respecteer resource limits - ESP32 heeft beperkt geheugen en CPU, optimaliseer je code

  • Gebruik async patterns - Blokkeer nooit de main loop, gebruik callbacks en timers

  • Implement error handling - Vang exceptions af en log errors duidelijk

  • Documenteer je API - Schrijf duidelijke comments en een README voor gebruikers

  • Test grondig - Test op echte hardware en in verschillende netwerk condities

Veelgestelde vragen

In welke programmeertaal schrijf ik MeshCore plugins?

MeshCore plugins worden geschreven in C/C++ omdat de firmware op embedded hardware draait (ESP32, nRF52). Je kunt ook Python gebruiken voor externe plugins die via serial of MQTT communiceren met de firmware.

Kan ik bestaande Arduino libraries gebruiken in mijn plugin?

Ja, de meeste Arduino libraries zijn compatibel met MeshCore omdat het op het Arduino framework is gebouwd. Je moet alleen opletten voor library conflicts en geheugen gebruik.

Hoe debug ik mijn plugin tijdens ontwikkeling?

Gebruik de serial monitor in PlatformIO voor debug output. Je kunt Log.info(), Log.debug() en Log.error() gebruiken voor gestructureerde logging. Ook kun je met een hardware debugger (zoals J-Link) breakpoints zetten.

Kunnen plugins de radio configuratie aanpassen?

Ja, met de juiste permissions kunnen plugins radio parameters wijzigen zoals transmit power, spreading factor en bandwidth. Dit moet wel voorzichtig gebeuren om netwerk stabiliteit te behouden.

Hoe distribueer ik mijn plugin naar andere gebruikers?

Je kunt je plugin als folder met code + plugin.json delen via GitHub. Gebruikers kunnen dan je plugin toevoegen aan hun firmware build en zelf compileren. In de toekomst komt mogelijk een plugin marketplace.

Kan ik met plugins geld verdienen?

MeshCore is open source, maar je kunt commerciële plugins maken als je dat wilt. Veel ontwikkelaars kiezen voor een open source + donations model, of verkopen support en custom development.

Start met MeshCore plugin ontwikkeling

Met de plugin API kun je MeshCore aanpassen voor jouw specifieke use case zonder de core firmware te wijzigen

Begin vandaag met je eerste plugin en deel je creaties met de community!